AdKontekst

czwartek, 31 marca 2011

Znikające pieniądze na budowę dróg

W ostatnich dniach na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pojawił się następujący komunikat:

„15 marca o godzinie 12 i 13 otwarto oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz. Łącznie wpłynęło 19 ofert.

- 9 ofert dla odcinka 1 od Skwierzyny do Międzyrzecza łącznie z obwodnicą Skwierzyny,
- 10 ofert dla odcinka 2 od Gorzowa do Skwierzyny.

Najtańszą propozycję budowy odcinka 1 złożyła firma Strabag sp. z o.o., ul. Parzniewska 10 05-800 Pruszków. Oferta opiewa na kwotę 424.994.103,83 PLN brutto – to o 568.369.299,75 PLN brutto mniej od kosztorysu. Najdroższa z ofert dla tego odcinka została złożona przez Konsorcjum: Lider- JOHANN BUNTE Bauunternehmung GmbH & Co.KG, Hauptkanal Links 88, 26871 Papenburg ENERGOPOL-SZCZECIN S.A. ul. Św. Floriana 9/13, 70-646 Szczecin i wynosiła 633.022.113,64 PLN brutto.
Dla odcinka 2 najmniejszy koszt budowy zaproponowało Konsorcjum: Lider- Mota - Engil Central Europe S.A. ul. Wadowicka 8W, 30-415 Kraków Mota - Engil, Engenharia e Construcao, S.A. z siedzibą w Casa da Calcada, Largo do Paco nr 6 – Cepelos-4600-032 Amarante, Portugalia Biuro przy Rua do Rego Lameiro 38, 4300-454 Porto, Portugalia Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów S.A. ul. Krańcowa 7, 21-100 Lubartów Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. Z o.o. ul. Kolejowa 28, 05-300 Mińsk Mazowiecki.– 336.482.172,68 PLN brutto. To o 270.201.031,51 PLN brutto, mniej od kosztorysu inwestora. Najdroższa oferta w wysokości 453.396.541,24 PLN brutto, wpłynęła od Konsorcjum: Lider- MOSTOSTAL Warszawa S.A., ul. Konstruktorska 11A, 02-673 Warszawa ACCIONA INFRAESTRUCTURAS S.A.- Avenida de Europa 18 Parque Empresarial la Moraleja, 28108 Alcobendas Madryt, Hiszpania.”

Jak zatem wynika z powyższej informacji, tylko na tych dwóch odcinkach dróg GDDKiA zaoszczędziła 838.570.331,26 zł. W 2010 r. rząd przyjął plan finansowy Państwa na najbliższe lata ostro tnąc wiele wydatków z powodu szalejącego kryzysu (choć jeszcze do wyborów prezydenckich wg rządu byliśmy oazą dobrobytu i „zieloną wyspą”…) i obciął budżet m.in. na budowę dróg w Polsce o ok. 10 mld zł wstrzymując rozstrzyganie przetargów na wiele odcinków dróg, które były w toku. Obcinając te wydatki, rząd jednak przyrzekł (ale co znaczą obietnice rządu…), że wszelkie oszczędności, które pojawią się przy okazji rozstrzygania przetargów zostaną przeznaczone na kontynuację programu budowy dróg.



Jak wyliczyła „Gazeta Prawna” takich oszczędności na przetargach w ostatnich latach GDDKiA poczyniła na ponad 16 miliardów zł, a te ponad 800 mln oszczędności z ostatnich 2 tygodni jest tylko namacalnym dowodem na to, że tak się dzieje. Jakoś nikt nie podejmuje tematu – co się stało z tymi pieniędzmi? Rozumiem obcięcie budżetu na inwestycje drogowe na najbliższe lata, ale z samych tylko oszczędności poczynionych przez GDDKiA w ostatnich latach powinno zostać zgromadzone wystarczająco dużo środków, aby możliwe było rozstrzygnięcie wszystkich przetargów, które były lub są w toku bez konieczności ich odraczania i kontynuowanie programu budowy dróg.



Ciekawe, co teraz się stanie z zaoszczędzonymi 800 mln zł? Czy faktycznie zostaną wydane na budowę dróg, czy znowu w tajemniczy sposób znikną? Dodam tylko, że za te pieniądze można by zbudować odcinek obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S7, która została wstrzymana, albo odcinek drogi ekspresowej S5 (odcinek Mielno-Gniezno), albo odcinek drogi S7 (odcinek Jędrzejów-Piaski). Przykładów można by wymienić więcej, gdyż odcinków dróg do zbudowania o kosztorysie zbliżonym do 800 mln zł jest o wiele więcej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz